Тема: Їм будувати майбутнє України.
ТОК-ШОУ «Я маю не тільки права, а й обов’язки».
Мета: сприяти формуванню правової позиції педагогів, зростанню педагогічної культури батьків щодо проблем захисту прав дітей, бажанню активно діяти задля реалізації їхніх прав засобами впровадження інтерактивних форм навчання.
Програмові завдання: продовжити знайомити дітей зі своїми правами та обов’язками. Формувати уявлення про право кожної людини на життя, сенсом якого є творити добро; уточнювати знання про турботу та повагу, її прояви та значення у житті людини. Вчити зіставляти добрі та погані вчинки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та робити висновки. Розвивати почуття власної гідності, самоповаги, любов до своїх близьких, вміння співпереживати, бажання допомогти. Виховувати компетентність дітей у набутті соціального досвіду, позитивні почуття одне до одного.
Матеріал: ілюстровані картинки з правами дітей, піктограми на позначення прав, схеми-малюнки, різнокольорові паперові квіти, пазли червоного кольору для викладання моделі «серця», ілюстрації казок, атрибути сонця з промінчиками, персонажі лялькового театру, виставка дидактичних ігор, посібників, плакатів, малюнків щодо правового виховання.
Попередня робота: ознайомлення з правами та обов’язками дитини, підбір та опрацювання казок, ілюстрацій до них, перегляд та аналіз мультфільмів, в яких порушено різні права героїв, бесіди про них, вивчення віршів, прислів’їв, приказок на морально-правову тематику, проведення дидактичних ігор, різних видів трудової діяльності , рольове програвання бажаної ситуації.
В ток-шоу приймають участь спеціаліст Центру соціальної служби сім’ї і дітей, психолог, вихователі, батьки, діти.
Ведуча: У часи розбудови нашої державності з особливою У сучасного людства є тяжкий гріх – нещасні діти. Про них багато пишуть, говорять, багато хто хоче їм допомогти. Мільйони маленьких землян живуть в умовах цілковитої бідності, не мають змоги відвідувати школу. Дітей, від яких відмовилися батьки, використовують в сексіндустрії, їх примушують тяжко працювати, поводяться з ними не гуманно, знущаються над ними.
До Вашої уваги пропоную переглянути відео – ролик
« Так не повинно бути …»
Ведуча: Шановні гості, колеги, батьки! Права дитини в Україні реалізуються в умовах економічних та соціальних суперечностей і нестабільності, що негативно позначається на розв’язанні проблем захисту дітей. З огляду на це, постала гостра потреба у реалізації єдиної державної політики щодо поліпшення становища дітей, їхньої освіти та соціалізації в суспільстві з використанням міжнародного досвіду розв’язання проблем захисту дітей .
- Що зроблено світовою громадськістю для захисту прав дитини?
- Чи достатньо знаємо ми, дорослі - батьки, педагоги, про світовий досвід в цій сфері?
-Чи завжди відповідально ставимося до життєво важливих потреб маленької людини?
-Чи дбаємо про те, щоб жодне з її прав не було порушено?
Запрошую до розмови провідного спеціаліста Центру соціальної служби дітей нашого району Романову Олену Павлівну.
(Мультимедійна презентація нормативно-правового забезпечення з питань захисту дитинства).
Ведуча: Державна політика щодо дітей значною мірою реалізується в освітній галузі. Саме в освіті зосереджено найбільший потенціал для становлення особистості, а тому насамперед від освітян залежить, яким буде наше суспільство сьогодні і завтра.
Шановні колеги! Ми почули, що є певні документи, які регламентують права та обов’язки громадян , допомагають формувати уявлення про їх права та обов’язки, елементарну правову та соціальну компетентність. за виконання вимог Конвенції про права дитини. Пропоную їх пригадати.
Ведуча: Сьогодні педагог – основна особа, яка проводить просвітницьку, діагностичну та корекційну роботу з дітьми, використовуючи сучасні методи виховання досягає неабиякі результати в роботі. Давайте їх розглянемо:
Форми і методи правового виховання
- Традиційні, комплексні та інтегровані заняття;
- Моделювання та проектування;
- Трудова діяльність і різні види ігор;
- Вирішення проблемних завдань та ситуацій;
- Спостереження та екскурсії;
- Театралізована діяльність;
- Тренінги;
- Виставки;
- Читання художніх творів та бесіди за ними;
- Рольове програвання бажаної поведінки в різних життєвих ситуаціях;
- Вправи (в тому числі на самопізнання);
- Використання «ситуацій успіху»;
- Алгоритми;
- Етюди психогімнастики ;
- Образотворча діяльність;
- Обміркування та програвання заданих ситуацій;
- Кросворди та ребуси (розгадування);
- Анкетування та діагностика;
- Дні відчинених дверей;
- Перегляд та аналіз фрагментів мультиплікаційних фільмів з наступним моделюванням нових версій;
- Дискусії;
- «Піраміда запитань».
Ведуча: Доведіть місце педагога у правовому вихованні.
Запрошуємо до розмови вихователів (виступи з досвіду роботи).
Ведуча: Послухаємо коментар експерта - психолога Котову Л.І.
Коментар психолога: У роботі з правового виховання дошкільників варто зважати на морально-психологічні особливості дітей. У дошкільному віці діти дуже вразливі, емоційні. У зв’язку з цим виховна робота з ними базується на використанні моральних установок, переваг чуттєвого сприймання дитиною життєвих стосунків. На прикладах конкретних ситуацій, різних ігор важливо дохідливо пояснювати дітям категорії добра, зла, жорстокості, справедливості, заздрощів, любові.
Ведуча: Родина! Сім’я! Це найрідніші на світі люди, які одне одного шанують, люблять. І найголовніші члени кожної родини – їхні дітки. В них ми бачимо наше майбутнє.
Пам’ятаймо чудові слова:
Якщо хочеш мати гарну старість – виховуй дітей!
Шановні батьки, ви погоджуєтесь з цими мудрими словами ?
Проведемо літературно-правовий дайджест
Літературно-правовий дайджест (мудрі думки про правове виховання)
Сім’я – це сім «Я».
Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
Матері ні купити ні заслужити.
Яка сім’я, такий і я.
Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
Яке дерево, такі в нього квіточки, які батьки, такі його діточки.
Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.
Добре тому, хто має батька, бо в батька – найтепліша хатка.
На сонці добре сидіти, а коло мами добре жити.
Болить у дитини пальчик, а в матері серце.
Живо там жити, де вміють дружити.
Бабусине слівце – плідне деревце.
Любов матері і на відстані гріє.
Без сім’ї нема щастя на землі.
Ведуча: Настав час запросити до розмови вихователя старшої групи нашого дошкільного закладу Гриненко Л.В.
Вихователь:
Нашу зустріч пропоную розпочати з гри у м’яча. Так, так! Ми з дітьми часто граємо у цю гру. Я по черзі кидаю Вам м’яч, а Ви повертаєте його мені зі своєю відповіддю.
А запитання сьогодні одне для всіх:
Якою Ви хочете бачити свою дитину ?
Відповіді батьків: щасливою, здоровою, успішною, неординарною, креативною, удачливою, творчою, потрібною людям.
Ведуча: Щоб наші діти виросли саме такими, на сторожі їх прав та інтересів знаходиться Конвенція ООН із захисту прав дитини. Ми – не просто дорослі – ми старші друзі дітей, друзі, яких хвилює їхнє майбутнє, їхня доля. І нам не байдуже, якими вони будуть. І, звичайно, ми за жодних обставин не бажаємо розлучитися з ними надовго.
Під музику до зали вбігають діти, утворюють коло і виконують «Танок дружби». По закінченні говорять слова:
- Ми любимо Землю і Сонце
і хочемо бути щасливими !
Вихователь: Добрий день, мої малята!
Дуже рада вас вітати!
Наберем в долоні сміху,
кинем всім гостям на втіху!
Звертає увагу на оформлення зали:
Подивіться, діти, яка гарна квітка!
Діти: На ній відображенні наші права.
Вихователь: Так, діти, давайте дізнаємося, які ж це права (діти читають):
- право на життя;
-право на ім’я;
- право на харчування;
- право на відпочинок;
- право на захист;
- право на громадянство;
- право на навчання тощо.
Дидактична гра з піктограмами “Я і мої права”.
Вихователь: Лише з’явиться на світ дитина
й зроста поволі, мов трава,
у неї, знати всім потрібно,
є неабиякі права.
Діти:
- Вона вже має право жити,
- і розвиватись, і дружити,
- мати добрий дім просторий,
- і затишок побутовий,
- лікарську мати допомогу,
- і відпочити мати змогу.
- Бути веселим і добре навчатися,
- з батьками своїми не сперечатися,
- любим бути і любити,
- не одному в світі жити!
Вихователь: Ти, малюк, сміливіше зростай,
і дорогу свою обирай.
Твої права законами оберігаються,
що одним словом – Конвенцією називаються.
Так, діти, Конвенцією називається документ, угода, що визначає права чи обов’язки держави. Ваші права , малята, захищає наша держава Україна, бо ви є її громадянами.
Вихователь: Ви вірно сказали, що кожна дитина має право на сім’ю.
Ви всі живете в родинах, де вас люблять.
Пригадайте, як лагідно, пестливо вас називають удома,
зобразіть за допомогою знаків, малюнків ці пестливі слова.
(Діти викладають на магнітній дошці сонечко, квіточку, ягідку, зайчика, ластівку, голубоньку тощо).
Вихователь: діти, подивіться яка отрималась тепла, мов веселка, яскрава картина. Вас в сім’ях всі дуже люблять, називають ніжними словами. Я думаю, що вам дуже приємно відчувати тепло мами, тата, бабусі та всіх ваших рідних. Я впевнена, що ви також з любов’ю відноситеся до своєї родини.
Вихователь: які ви знаєте казочки, в яких порушено права героїв? Пропоную підібрати ілюстрації до них.
Дидактична гра «Пригадай і розкажи».
Вихователь: діти, ви любите мультфільми? Запрошую вас до перегляду окремих уривків добре знайомих казок і даю вам завдання здогадатися: чому вони повчають.
Слайд- шоу «Впізнай казку».
Діти розповідають про те, що кожна дитина має право на життя, турботу, любов батьків, дітей не можна розлучати з рідними.
Вихователь: Чи вгадаєте цю казку,
подивіться її, будь ласка!
Драматизація казки «Коза Дереза».
Вихователь: в казках, діти трапляються різні ситуації, порушуються різні права, але добро завжди перемагає. Тож давайте і в житті будемо робити добро іншим людям, зберігати свої права та не ображати близьких, а піклуватись про них.
Діти, кожен з вас крім прав має певні обов’язки.
А у вас є такі обов’язки?
Діти розповідають про свої обов’язки в родині.
Вірші:
“Сама в хаті” (А. М’ястківський)
“Помічниця” (О.Стрілець)
Вихователь: діти, дарую вам квіти добрих справ, складіть їхні пелюстки до центру квітки і пустіть на воду.
Дидактична гра “Наші добрі справи” (з паперовими квітами).
(Пускають квіти на воду).
Вихователь: Від ваших добрих справ навіть квіти розкрилися .
Діти, наша група – це велика дружня родина, в якій ми намагаємося любити, поважати один одного, дарувати радість. Я вам приготувала сюрприз і зараз його подарую. (На екрані з’являється фото групи дітей).
Пісня : «Давайте в дружбі жити». Музика Н.Шустерука (діти виходять із зали).
Ведуча: Мудрі люди кажуть:
«Спочатку батьківські очі дивляться на нас з любов’ю,
Потім – з гордістю, далі – з надією.»
Бліц - опитування для батьків:
- Що для вас означає поняття «Батьківська любов?»
- Які прояви батьківської любові притаманні вашій родині?
- Які обов’язки у вашій родині виконує дитина?
- Як ви відноситесь до так званої «сліпої» любові батьків до дитини.
- Чи завжди ви любите свою дитину вимогливою любов’ю?
- А якою буває, на вашу думку, любов? (Лагідна, довірлива, взаємна, турботлива, приємна, ніжна, сердечна, щира, безкорислива, співчутлива.)
Кожен з учасників зустрічі отримує пазли червоного кольору, на якому зазначено, якою любов’ю він оточує свою дитину.
Ігрова вправа “Серце великої любові”
(З даних пазлів на дошці складають «серце»).
Ведуча: Сподіваюся, ваше батьківське серце має достатньо причин любити своїх дітей, пишатися ними. Нехай у ваших родинах панують злагода, мир і любов.
«Батьківська любов» - поняття дуже складне і в той же час – просте. Не завжди ми, батьки, керуємося любов’ю вимогливою, тому необхідно кожну мить пам’ятати: не зашкодь дитині своєю любов’ю.