20 листопада 2011 року виповнюється 22 роки з дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Конвенції про права дитини. Це найдосконаліший документ, що захищає права дітей.
Сьогодні ми поговоримо про те, які саме права дітей закріплені в Конвенції про права дитини і здійснимо подорож до країни Права разом з відомими казковими героями. Але, сперш ніж ми подорожуватимемо, давайте по словнику знайдемо, що означають слова «декларація» , «конвенція», «асамблея»
Декларація – це латинське слово, що у перекладі означає заява, оголошення.
Конвенція – теж латинське слово. Це угода, міжнародний договір з певних питань.
Асамблея – загальні збори членів якої – не будь міжнародної організації.
(зачитуються уривки з відомих казок. Потрібно назвати які права, згідно Конвенції ООН про права дитини, були порушені)
«…Ніф – Ніф добіг до своєї солом’яної хатинки й устиг зачинити дверцята за мить до того, як клацнули ікла сірого розбійника.
- Ану відчиняй! – прогарчав вовчище.
- Нізащо! – пропищав переляканий Ніф – Ніф
Вовк набрав якнайбільше повітря й так дмухнув, що хатинка Ніф – Ніфа розлетілася в різні боки»
(Вовк порушив право на недоторканість житла. Про це говориться у ст. 16 Конвенції ООНпро права дитини)
«… І тут вовк увірвався до хатинки. Злякалися козенята й нумо ховатися хто куди… Але вовк їх усіх знайшов і довго не розбирався: роззявив свою пащеку та проковтнув усіх по черзі…»
(Вовк порушив право на життя. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини)
«…Увійшла Машенька до хатинки та й сіла на ослінчик. А в тій хатинці жив здоровенний ведмідь. Повернувся ввечері ведмідь, побачив Машеньку, зрадів.
- Ага, - каже,- тепер не випущу тебе! Будеш у мене жити. Будеш піч топити, будеш кашу варити, мене кашею годувати,»
(Ведмідь порушив право Машеньки на свободу. Ст.37 Конвенції ООН про права дитини)
- Ага, тепер від нас не втечеш!..
Важко уявити, чого тільки вони не виробляли, аби примусити Буратіно розкрити рота… Нарешті розбійники вирішили повісити його догори ногами. Прив’язали до ніг мотузку, і Буратіно повиснув на дубовій гілці…»
(Розбійники порушили право Буратіно на гідність. Ст.37 Конвенції ООН про
права дитини, де говориться про те, щоб жодна дитина не зазнавала катувань чи інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження або покарання)
А що, Попелюшко, хотілося б тобі поїхати на бал? – запитували сестри, поки вона розчісувала їх перед дзеркалом.
- Ой, що ви, сестрички! Ви смієтеся з мене!
- Авжеж. Хот ж тебе таку нечепуру пустить…
І ось нарешті очікуваний день настав. Мачуха та сестри поїхали. Попелюшка довго дивилася їм услід, а коли їхня карета зникла за поворотом, вона затулила обличчя руками і гірко заплакала.»
(Мачуха порушила право Попелюшки на відпочинок. Ст.31 Конвенції ООН про права дитинизазначає, що дитина має право на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх ірозважальних заходах, які відповідають її вікові.)
« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.
Дівчина й каже:
- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»
(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя. Ст.16 Конвенції ООН про правадитини)
«Оселились біля річки
Сірий зайчик та лисичка.
Зайчик – в хатці луб’яній,
а лисичка – в крижаній.
Ось постукала в віконця
Тепла сонячна весна,
І розтанула на сонці
біла хатка крижана.
Лиска почала зітхати:
- Як я житиму без хати?
Зараз зайця прожену
Й влізу в хатку луб’яну!
Де вже зайчику малому
Суперечить хижаку!
Довелось тікати з дому
Бідолашному звірку.»
(Лисиця порушила право зайчика на недоторканість житла. Ст.16 Конвенції ООН про права дитини)
«Він схопив Буратіно, відніс його до комори театру і повісив на гвіздок.
Повернувшись, він насварився на ляльок семихвостим батогом, щоб вони вели виставу далі…Карабас Барабас сів вечеряти. У вогнищі було замало дров. Тоді він ляснув у долоні. Прибігли Арлекін і П’єро. – Принесіть - но сюди цього гульвісу Буратіно, - сказав синьйор Карабас Барабас. – Він зроблений з сухого дерева, я його підкину у вогонь, моя печеня швидко засмажиться.
Арлекін і П’єро впали навколішки, благали пожаліти нещасного Буратіно.
- А де мій батіг? – загарчав Карабас Барабас.
Тоді вони, ридаючи, пішли до комори, зняли з гвіздка Буратіно й потягли на кухню»
(Тут порушено Ст.19 Конвенції ООН про права дитини, а саме право на захист від усіх формфізичного та психологічного насильства, або недбалого ставлення, грубого поводження збоку батьків, законних опікунів чи будь – якої іншої особи, яка піклується про дитину.)
(зачитуються уривки з казок, у яких герої не виконують своїх обов’язків. Потрібно назвати які)
1. Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками (учитися).
2. Дотримуватися вимог законодавства України (не порушувати закону).
3. Дотримуватися моральних та етичних норм (слухатися старших, чемно себе поводити, допомагати слабшим тощо).
4. Виконувати вимоги статуту школи.
5. Берегти природу, пам’ятки історії та культури.
«Рано – вранці Буратіно поклав абетку в торбинку і підстрибом побіг до школи… До школи треба було повертати праворуч, музика лунала ліворуч. Буратіно почав спотикатися. Ноги самі повертали до моря, де грала музика.
- Школа ж нікуди ж не втече ж, - сам собі голосно промовив Буратіно, - я тільки погляну, послухаю – і бігцем до школи! Що є духу він кинувся бігти до моря.»
(Перший обов’язок усіх дітей це учитися, систематично та глибоко оволодівати знаннями танавиками. Буратіно цього обов’язку не виконував)
«Були собі котик та півник, і були вони у великій приязні. Котик, було, йде їсти добувати, а півник сидить та хату глядить.
То котик наказує:
- Ти ж нікого не пускай та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.
- Добре, добре – каже півник.
Навідала півника лисиця та й надумала його підманити. Прийшла раз уночі, насипала півникові під вікном золотої пшенички, а сама засіла під кущем.
Зранку глянув півник у віконце – бачить: нікого нема, тільки пшеничка попід вікном розсипана.
- Піду – но я трошки подзьобаю – нікого нема, ніхто мене не побачить, то й котикові не скаже.
Тільки – но півник за поріг, а лисичка його хап! – та й помчала до своєї хати.»
(Обов’язок усіх дітей – слухатися старших - батьків, учителів. Дотримуватися моральних та етичних норм. Півник забув про свою обіцянку Котикові, зачинитися у хатці і не виходити,не послухався його)
«Буратіно сів до столу, підгорнувши під себе ногу. Мигдалеві тістечка він запихав до рота цілком і ковтав, не розжовуючи.
У вазу з варенням він заліз просто пальцями і з насолодою їх обсмоктував.
Коли дівчинка відвернулася він схопив кофейника і випив усе какао з носика. Захлинувся й пролив какао на скатертину.»
(Обов’язок усіх дітей поводитися чемно за столом та в громадських місцях. Дотримуватися моральних та етичних норм. Буратіно не виконував і цього обов’язку)
«Почула миша, що дівчинка плаче, підійшла до неї нишком та й говорить солодким голосом:
… - Якщо хочеш – будеш сита,
Я сама тебе навчу…
Лізь по дубу вгору – вгору,
Аж у білчину комору,
Там горіхи і гриби
Забери усі собі.
Та не забудь зі мною поділитися в подяку за добру пораду.
«Ой, як же так? Хіба красти можна? Може, краще з голоду пропасти?» - подумала дівчинка.
Але це вона тільки подумала, а сама полізла до білчиного дупла… Хутко скинула дівчинка фартушок, зробила з нього мішок та й забрала всі ягоди, гриби й горішки, не залишила білкам анітрішки!»
(Дівчинка не взяла до уваги заборону закону (вкрала у білочок запаси на зиму)
«Незнайко з цікавістю дивився на все. Найбільше його вразила надзвичайна чистота. По всіх дворах працювали малючки. Одні підстригали ножицями траву, щоб вона була рівненька, інші, озброївшись мітлами, підмітали доріжки, треті вибивали пилюку з довгих підстилок. Цими підстилками в Зеленому місті застеляли не тільки підлоги, а навіть тротуари на вулицях.»
(Тут малючки виконують обов’язок , який говорить про те, щоб берегти природу, шанувати своє місто і опікуватися ним)